Tisdag

Idag är det tisdag, vilket betyder ugly betty.. Skulle vilja åka in till stan ikväll men jag kommer inte in på nått sett, lite tråkigt för jag saknar pierre.. massor. Håller på att lyssna på musik och lagar mat, det blir ´Cevap´ci´ci med hemmagjord salsasås och friterad pommes.. blir nog hur gott som helst.
Recept:
´Cevap´ci´ci
500g blandfärs
1ägg
1 påse satna maria ´Cevap´ci´ci krybbblandning
1 paket skivad bacon
2 vitlökslyftor

Strimla och knaperstek baconen, pressa två vitlökskyftor och blanda med baconen, lägg på hushållspapper för att svalna och suga upp det mesta ev fettet.

Blanda kryddmixen med 1/2 dl vatten i en bunke, låt stå i ca 2 min.

Blanda ner köttfärsen och ett ägg med kryddmixen, gärna med elvisp.

Tillsist tillsätter man baconen i blandningen med en slev.

Rulla till avlånga köttbullar(jerpar).

Salsasås

10 coctailtomater
1/2 gul lök
2 färska champinjoner(kan uteslutas)
1krm rosmarin
1krm timjan
salt och pepper

Skölj av och skiva chmapinjonerna, låt småputtra i en kastrull med en liten klick smör/margarin.

Dela tomaterna och strimla löken i tunna strimlor, häll i kastrullen.

Låt koka ihop i ca 5-8 min till tomaterna har mosats och skalet låssnat. Mosa tomaterna med en gaffel om de inte hunnit bli klara.

Krydda och låt koka under omrörning i ca 10 min till.

Servera denna underbara middag med friterad pommes eller en god färsk pasta.

Lycka till

Puss till Pierre

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0